Ja a blog, blogovanie, spolupráce

10/31/2014

Ahojte, dnes som si pripravila takýto článok. Včera som si prečítala dva podobné o tom, čo vlastne chcem napísať aj ja a rozhodla som sa, že prečo ho nenapísať už teraz? Aj tak som ho už dlhšie chcela spísať ale nestanovila som si určitý dátum. Isto ste už niekde na iných blogoch čítali články o spolupráciach, blogovaní samotnom a ja som si povedala, že to dám všetko do jedného článku a "budem to mať z krku". :)

Začala by som asi blogom, ako som ja začala a o čom to blogovanie vlastne je mojimi očami. Možno vám tento článok pomôže pri pokračovaní v blogovaní alebo ak rozmýšľate či si ho založiť. :)

Blog som si založila v roku 2012 a tam som písala najprv príbehy. A prečo som ho založila? Pretože som čítala neuveriteľne veľa príbehov, páčilo sa mi, ako si môžem vytvoriť svoje vlastné príbehy a môžem ich ukázať čitateľkám a uvidím, či sa to niekomu páči alebo nie. Ibaže medzi tým som si založila ďalší, kam som pridávala to čo som chcela ja. Nie, že pred tým som nepridávala ale tam som písala o mojich dňoch, o tom, čo rada počúvam alebo čo mám rada. Ale na ten nikto ani nepáchol a komentáre na blogu s príbehmi nebolo veľa. Sem-tam ich bolo naozaj veľa ale to už ku koncu, keď sa príbeh rozbehol alebo boli tie príbehy trošku... iné. Ak by ste sa chceli pozrieť, tu je link a tu ďalší.  Blog som ešte nezmazala aj keď tam už nič nepridám, pretože mi je ľúto ho vymazať, keď som tam písala to čo ma naozaj tešilo. A potom zrazu prišiel deň, kedy som tam prestala písať, nevedela som to dotiahnuť do konca a príbeh ostal nedokončený aj preto, lebo som nevedela, či to niekto číta alebo nie. Komentárov bolo už menej a menej a v tú dobu som sa dostala nejako k čítaniu fashion blogov a neskôr k beauty blogom. Najprv som ich moc nesledovala a mala som prestávku. Potom som zrušila už asi tretí blog, kde som nepísala príbehy a prestala úplne písať príbehy. Blog som zdieľala v skupinách, tak ako teraz ale aj tak to nikto nečítal alebo skôr nekomentoval a mňa to úplne od písania odradilo. Potom som si povedala, že skúsim aj ja takýto nejaký blog. Nebude to až tak hrozné a ak sa to nikomu nebude páčiť alebo ma to nebude po mesiaci baviť tak ho zruším a nikto ma za to nezabije.

 A tak som začala. Najprv som chcela niečo o výžive, cvičení a moje pokroky a tak ďalej ale rýchlo sa to zmenilo na taký blog, v akej je teraz podobe. Samozrejme to chcela viac času a viac námahy. :) Ale som tu a toto čo píšem ma baví najviac a neviem si predstaviť, že by som prestala. :)


Iste, niekedy nepíšem dlhšie ale je to kvôli škole, osobám v mojom živote alebo proste nemám náladu a radšej si pozriem film alebo som tak vyšťavená, že nie som schopná niečo pridať. To, že ma tento blog baví môžte vidieť aj na tom, že aj napriek tomu, že som takmer rok nemala na takmer (alebo teda pri každom príspevku 1-5 komentárov) žiadne komentáre a odozvy len videnia a neprestala som. Nepoľavila som, snažila som sa, zlepšovala som sa. Keď sa pozriem na blogy, ktoré začali pred pár mesiacmi a majú viac vzhliadnutí a "stalkerov" ako ja, tak mi to nie je ľúto. Pretože som na blogu makala a dosiahla som niečo. Poviete si, že GFC mám v toľkom počte vďaka Giveaways. Áno, je to aj vďaka nim ale kopu ľudí tu ostalo, je to čisto len na nich a kopu ľudí prichádza aj mimo nej. A môj cieľ nie je mať 200 odberateľov. :) A Giveaways nerobím preto, aby som dosiahla za krátku dobu veľa sledovateľov. Nimi vás odmeňujem. Veľmi ma napríklad potešilo, že sa do tejto GA prihlásilo najprv niekoľko už terajších sledovateľov. :)


Čo to blogovanie vôbec obnáša?
Ak blog nemáte ale chcete alebo nemáte ale zaujíma vás to, tak čítajte.

1. Chce to čas.
 Podľa mňa ten je v tomto najdrahší. Článok netrvá napísať pol hodinku. Jedine také randomy, kde sú väčšinou fotky, ktoré už sú nafotené. Napríklad u mňa je to InstaPhotos alebo New In. Ale pri New In, kde musím fotky ešte fotiť, upravovať a vyberať to zaberie aj vyše hodinky. Naozaj to nie je len taká ľahká záležitosť. Na fotenie treba nájsť vhodné svetlo, aby tie fotky aj pekne vyzerali, niekdy si fotím veci dopredu cez víkend teraz cez jeseň, lebo po škole už také super svetlo nie je. Obyčajný článok píšem dve hodiny, niekedy viac. Tento mi napríklad zabral aj vyše štyroch hodín keby to počítam vkuse bez prestávok. Pretože medzi tým sa musím aj učiť a preto mi tie články trvajú spísať aj celé dni. Pretože chcem, aby sa dali čítať, boli dobré a fotky neboli škaredé.
Čas sa môže tak isto brať aj všeobecne. Nemôžte čakať, že všetko príde hneď. Pokiaľ nie ste slávna osobnosť, tak nebudete mať 1000 zobrazení za prvú hodinu. Niekto na 1000 zobrazení čaká 3 mesiace a je to neuveriteľný pocit, keď také číslo dosiahne. Poznám to. Tešila som sa z každej stovky. Musíte byť teda trpezlivé. :)

2. Tak isto blog prináša obete.
Nie ľudské ale v podstate aj áno. Pretože začnete tráviť viac času za počítačom a budete písať a možno aj namiesto toho, aby ste išli von. Niekto nie ale uberie to z voľného času doma. Vždy to niekde ten čas zoberie alebo budete písať do noci, pretože cez deň čas nemáte. Každý má iné priority a inak si vie rozložiť čas a každý má iné záujmy, krúžky ale blog vám uberie trochu voľného času a to môže niekedy vadiť. Ja píšem najradšej cez deň, po škole, namiesto učenia niekedy, počas pozerania seriálov, počas školy keď viem, že doma stíhať nebudem. Celý víkend keď mám čas, aby som sa cez týždeň nemusela naháňať. Všetko si to rozložím a dokonca som si založila diáriky, kde si píšem kedy aký článok chcem pridať, ak niečo testujem tak moje pozorovanie a všetky takéto veci. :)


3. Nepríjemné komentáre, "hateri", nenávisť,...
Musíte čakať aj s niečím takýmto. Nie každý má to šťastie, že sa do neho za to, že píše blog (a je už naozaj jedno aký - či o kozmetike, knihách, hrách, svojich názoroch alebo prídáva outfity či DIY,....) ľudia z okolia, školy či rodiny nenavážajú. Ja som našťastie problém s hatermi nemala, nemala som nepríjemné komentáre (aspoň si na to nespomínam), žiadne komentáre som nemazala a ľudia z okolia sa mi za to tiež nesmejú. Buď je to preto, že nevedia, že blog mám alebo sa im páči alebo to neriešia. Až pred pár týždňami som o ňom v spoločnosti začala hovoriť, spomínať ho, pretože sa nebojím a je mi jedno čo si budú myslieť. Aj keď ma to zaujíma. V škole to všetci nevedia iba pár osôb a som rada. Nepovažujem sa totiž sa veľkú dobrú blogerku. Ale vždy sa môžu vyskytnúť škaredé komentáre a tam už ide o to, či ide o kritiku, ktorá je dobrá a mám ju rada alebo o nejakého zakomplexovaného človeka, ktorému vadí, že vy niečo robíte a baví vás to alebo ste sa rozhodli do niečoho takéhoto ísť. Netreba si z toho ale nič robiť, ono ich to prejde a vy robte čo vás baví.

4. Strata súkromia
U niekoho áno, u niekoho nie. Ten kto pridáva svoje vlastné fotky alebo má blog, kde je niečo ako nevyhnutnosť ukázať sa svetu, svojim čitateľkám tak o ňu môže prísť ale iba toľko, koľko si sám povie. Pretože o niektorých veciach môžte hovoriť, o niektorých nechcete alebo sa sem nehodia. Každý musí uvážiť čo sem dá a čo vypustí svetu. Každý si to musí premyslieť. Nemôžte písať o svojich skúsenostiach alebo nejaký takýto blog a neukázať ani raz svoju tvár, nepovedať niečo zo svojho súkromia, svoje pocity či názory, pretože sa budete zdať nedôveryhodní a ja osobne nepoznám ani jeden blog, kde by si niekto srdiečko neotvoril a neukázal čo v sebe skrýva. Každý má radšej keď si môže prečítať niečo o tom druhom a spozná tak človeka, ktorý tie články píše a vie, že to je naozaj tá osoba, za ktorú sa vydáva a nie 80-ročná babka alebo starý chlap. :)

5. Investície
Toto je podľa mňa asi posledná tmavá stránka blogovania. Tu ale záleží od toho, aký blog píšete. Ak píšete beauty blog (alebo chcete) či fashion blog, o knihách či iný, kde potrebujete viac než len svoju hlavu a myseľ tak toto pre vás tiež platí. Nemôžem písať recenzie na produkty čo mám doma a nekupovať si nič nové. Nemôžete založiť blog s recenziami o knihách bez toho, aby ste si kupovali nové knihy, pretože koľko vám taký blog vydrží ak zrecenzujete všetky knihy, čo doma máte? Potrebujete nové knihy, nové produkty, nové šaty, ktoré svetu ukážete, pochválite alebo na ne napíšete negatívnu recenziu. Všetky predsa chceme názory na nové veci alebo tie, ktoré možno nie sú najnovšie ale stále ich nemáme a na pultoch ich obzeráme. Reklamám asi nikto neverí tak ako ja a už si neviem predstaviť, ako by som si vôbec kupovala kozmetiku bez toho, aby som si prečítala nejakú recenziu. :) Aby sme mali kvalitné články nestačí len dobre napísať článok- Treba mať aj pekné fotky a časom si každý kúpi nejaký lepší foťák alebo aspoň lepší mobil s dobrým foťákom, pretože z rozmazanými fotkami povedzme si na rovinu veľký úspech v tejto "brandži" nespravíme. Moje fotky sa tiež zlepšili vďaka foťáku, ktorý som vytiahla spod prachu. Vlogeri tiež potrebujú dobrú kameru. Každý (väčšinou) začína s "ničím" a časom má lepšie vybavenie a robí to preto, lebo ho to baví a chce byť čo najlepší a aby sa ľudia k nemu na blog/vlog vracali. :)


A čo je na blogovaní to krásne?

1. Nové skúsenosti, priateľstvá,...
Týka sa to všetkého čoho sa môže. Či už sú to spolupráce (ku ktorým sa dostanem neskôr), alebo čokoľvek iné tak je to super, pretože môžte veľa krát získať do budúcnosti nové kontakty alebo priateľov, ktorých spoznáte cez blogerskú komunitu. :) Je veľa dievčat, ktoré som poznala/poznám a začali sme sa rozprávať vďaka blogu. Možno sa už s niektorými nerozprávam, nepíšem ale spoznala som úžasné baby, ktoré by som inak nepoznala.

2. Nadobudnete sebavedomie
Myslím si, že toto sem môžem zahrnúť tiež. Mne to nejako pomohlo. Neviem ako ale asi to bude tým, že píšem tak ako to mám rada, píšem a som to, kto naozaj som a žijem blogom, robí ma šťastnou, a viem, že robím dobre, niečo čo sa páči a týmto sa už necítim ako tá šedá myška. Aj v súkromí som viac zhovorčivá či živšia. :) Neviem ako je to možné ale je to tak.

3. Ten pocit, keď sa blogu začne dariť...
Vyššie som to v podstate už spomínala ale ten pocit je na nezaplatenie. Keď vidíte, ako postupom času je váš blog niekde, že sa mu darí a vy neplytváte časom, pretože ho naozaj čítajú. Pocit, že je to váš svet, ktorý navštevuje niekoľko iných ľudí a rado sa vracia je príjemný. S blogom začnete žiť, začnete naňho myslieť počas dňa, stane sa váš dobrý spoločník. Ale to iba vtedy, keď to budete robiť s radosťou a nebudete sa tlačiť. Koho to potom baví ak musí, musí, musí,....? Oplatí sa čakať, snažiť sa a bojovať. Neskôr výsledky prídu a vy budete šťastní, že ste niečo dokázali sami.

4. Spomienky
Budete mať na čo spomínať keď budete staršie, že ste sa dostali do podvedomia niekoľkých ľudí, že ste pomohli, bavili ste niekoho, že ste boli niekým, ku komu niekoľko ľudí vzhliadalo.

5. Fotky
Nikdy pred tým som toľko nefotila ani by som nikdy nebola fotila. Teraz mám jednu veľkú zložku len kvôli blogu, rozdelenú na podpriečinky, roky, skupiny, len aby som sa v tom vyznala a tak isto tam mám ukrytých veľa spomienok. Fotky z výletov sú omnoho hodnotnejšie, naučila som sa fotiť konečne a fotím aj mamine akcie, aby mala pekné kvalitné fotky a každého poteší ak bude mať v neskorších rokoch pekné fotky, ktorú mu niečo budú pripomínať. :)



6. Gramatika
V neposlednom rade tam patrí určite aj slovenčina a gramatika. Nemôžte písať nespisovne alebo s hrubými gramatickými chybami. Potom to nikto nebude chcieť čítať. Ale všetci sme ľudia a každý sa mýli a nevie všetko dokonale tak keď sa objaví chybička nič sa nestane. :) Ja som sa napríklad pri písaní príbehov naučila písať, slohy sa mi zlepšili a naučila som sa aj kde mám dávať čiarky. Ibaže teraz už mám pocit, že ich dávam všade alebo niekedy aj tak, kde by nemali byť. Ale vtedy si nie som istá. :D

Blogov už je v túto chvíľu veľa, naozaj veľa a niekedy ich je aj niekoľko zbytočných alebo sa môže zdať, že ak to dievča/chlapec to nevie, načo to vlastne robí? Nedá sa na to pozerať, nepridáva pravidelne, fotky stoja za h....o a má aj 8 rokov niekedy. Načo to teda robí? Pretože chce, pretože ho to baví, pretože skúša nové. Nikomu zo slávnych blogeriek nikto nikdy nepovedal keď boli malé, že ty budeš písať blog od toľkých a toľkých rokov a budeš dobrá. Nikto na to nie je vybraný. Teraz si už môže blog založiť ktokoľvek ale je už len na ňom čo s blogom robí, čo tam pridáva a nikto vám neprikazuje čo máte čítať. Svet technológií postupuje a tak už aj malé deti vedia ako si založiť blog, ako si stiahnuť aplikácie a musíme sa s tým zmieriť, že budú aj také blogy. Možno práve tie malé deti, ktoré teraz skúšajú písať blogy budú mať neskôr super blog, ktorý bude patriť k tým lepším. A možno nie ale skúsi to. Nikomu predsa nemôžeme zakázať, aby robil to čo chce aj keď to nie je dokonalé. :) Takto by tu nebol ani môj blog. :D

tu skrývam všetky papiere čo som dostala k spolupráciam :) 


A čo teda tie spolupráce?

Všetky vieme o čo ide. Myslím si to teda. Niektoré to možno ešte neskúsili a niektoré už možno spolupracovali s vyše než 10-timi značkami/obchodmi. Ale načo to robíme? Odpoveď je úplne jednoduchá ale možno to treba naozaj opakovať alebo o tom napísať jeden článok. Včera som taký článok čítala, pred tým tiež a zaregistrovala som, že sa o tom hovorí a rieši sa táto téma. Ja som na blogu nikde nenašla komentár, že by s tým mal niekto problém. Možno jeden ale nepamätám sa ako znel a bolo to ešte v mojich začiatkoch myslím. Spolupráce existujú medzi firmami a blogerkami z jedného prostého dôvodu. Pre firmy je to lacnejšie ako dávať do novín reklamy, platiť si reklamu v televízii alebo v rádiách. Blogerke poskytnú vzorku alebo plné balenie na odskúšanie, ona vyskúša, napíše svoj názor, ktorý je vo väčšine prípadov pravdivá a nie je založená len na tom, že získa produkt zdarma a vychváli ho, aby dostala ďalší.

Pre mňa je to taká odmena za ten všetok čas, ktorý strávim pri písaní článku, pretože za toto nám nikto neplatí. :) Je to len také hobby a keď vám niekto poskytne nejaký produkt k zrecenzovaniu tak kto to odmietne? Jedine, že by vám ten produkt nevyhovoval, nebol by vhodný pre vašu pleť, už ste ho vyskúšali alebo už ste recenziu napísali. Každý by bol rád, keby mu niekto niečo ponúkne alebo mu niekto spoluprácu s radosťou potvrdí. Ja osobne som si spolupráce vybavila sama a som za to rada. Môže to vyznieť zle ale myslím to len v dobrom a nemám tento blog kvôli produktom zdarma. Na začiatku som ani len netušila, že také niečo sa vôbec dá. Prvý, s kým som začala spolupracovať bolo Rings & Things ale kedže po niekoľkých mesiacoch mi nič neprišlo, odpisovali mi asi po pol mesiaci a už vyše pol roka som nedostala žiadnu odpoveď a pritom som všetky podmienky splnila tak som bola dosť sklamaná a baner som z blogu zvesila.

Keď sa mi podarí dojednať nejakú spoluprácu tak som rada ale nie preto, že to dostanem zadarmo ale preto, že vám ukážem niečo nové (a to je to hlavné), poviem vám, či sa oplatí si z toho obchodu si niečo objednať, veľa z vás ho ani nemuselo poznať alebo nevyskúšalo nejaký produkt a vy už potom viete čo od neho môžte očakávať. O tom to všetko je. O ničom inom.

Ako by ste sa inak dozvedeli že tam a tam majú teraz to a to, že tam a tam majú také dačo a je to naozaj dobré, lepšie než hentam. Nijak. V reklamách väčšinou klamú a niekedy možno nie ale sme zvyknutí, že v reklamách nehovoria celú pravdu a na všetkých fotkách z letákoch na špirály majú tie ženské nalepené umelé mihalnice. Pretože ešte nikde som u blogerky po určitej špirále nevidela až také "vejáre" na očiach.
O tomto to všetko je. Je naozaj veľmi málo blogeriek, ktoré majú založený blog iba kvôli spolupráciam. Alebo ho udržiavajú iba preto. Ja som na taký nenarazila a ak by aj vy hej, určite to spoznáte, pretože tie články by sa týkali len recenzií a aj tie by boli také len "čo najrýchlejšie to vychválim nech mám už pokoj" a ostatné články by boli .... tiež na h....o. :) Takže ak je medzi vami niekto kto o spolupráciach pochybuje, prečo to vlastne blogerky robia tak tu je odpoveď a myslím, že všetky to robia z toho istého alebo podobného dôvodu. :)

!!!!!! nezľaknite sa !!!!!!


Dúfam, že sa vám článok páčil, dnes som sa poriadne rozpísala a napísala v podstate všetko, čo som chcela dať do dvoch článkov a to, čo ste možno už niekde čítali ale chcela som na to spísať aj môj názor a moje postrehy. :) Ak sa vám teda článok páčil tak môžte ohodnotiť článkom alebo mi napíšte do komentárov svoj názor. :) Budem rada. :) 

You Might Also Like

11 komentárov

  1. Hovoríš mi ako z duše :) so spoluprácami ešte skúsenosti nemám,ale to,čo si písala o nich je podľa mňa pravda.A áno,blogovanie je krásne :)

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Terezko, moc pěkně napsáno :) rozepsala ses více než já včera, ty přece jen do toho víc vidíš. Bloguješ už také pěkně dlouho, já jsem oproti Tobě takové neohrabané telátko.

    czechivy.blogspot.com

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Ďakujem :) neboj, ja som ešte tiež oproti niektorým :D

      Odstrániť
  3. krásny článok :) tešila som sa naň a musím povedať že som spokojná :)
    a máš pravdu proste vo všetkom skoro :)


    Sweet Lollipop Queen

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Suepr článok! :) Máš úplnú pravdu. Aj ja keď som začínala tak som nemala čítateľov ,komentáre a ani vzhliadnutia. No vydržala som , cez elto tomu bol rok a pomaly sa to rozbieha. Mám už aj pár čítateľov, komentárov a aj návštevnosť je lepšia. :) S hatermi na mojom blogu som sa ešte nestretla, ale raz som mala jeden s takou tématikou, ale nebrala som si to k srdcu. Čo sa týka tých spoluprác, mám an to taký istý názor ako ty ( vlastne na všetko čo si napísala :D ). Sama viem, že keď si pozerám nejakú reklamu, tak tam tie mihalnice vôbec nevyzerajú tak, ako to je u blogeriek. Doteraz som nenarazila ešte na blog kde by bol vyslovene o tom že blogerka spolupracuje s firmami a tie produkty tam vychvaľuje. Sama taká nie som. Recenzie vždy píšem pravdivé a aj kebyže to má byť kritická recenzia, tak by som to tam napísala ( zatiaľ som sa s tým však nestretla), pretože aj mňa by ako čítateľa veľmi nasralo , kebyže mám čítať nepravdivé recenzie a keď si potom ten produkt kúpim, bude o ničom. :)

    Leuš Lifestyle

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Mne sa to páčilo riadne. Je to úprimný článok, a také sa vždy skvelo čítajú teri :) ♥

    OdpovedaťOdstrániť